تاق فرار یک بازی ماجراجویی فیزیکی است، که در آن بازیکنان مجموعهای از پازلها و معماها را با استفاده از سرنخها، راهنماییها و استراتژی حل میکنند تا به اهداف بازی دست یابند. اتاق فرار در واقع برخلاف همه بازیهای کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی طراحی شدهاند از بازیهای کامپیوتری الهام گرفته شدهاست. اولین طراحان این بازی متفکران حوزه آموزش کشورهای آسیای شرقی بودهاند. آنها بر این باورند که فعالیت بدنی و فکری توأم میتواند رشد و پویایی افراد برای استفاده از خلاقیت و همیاری را بالا ببرد. پس از مدتی اتاق فرار در آمریکا و اروپا نیز همه گیر شد، و در حال حاضر در ایران نیز توسط تیمهای مختلف ارائه میشود. اولین مجموعه فرار در سال ۲۰۰۷ در کیوتو ژاپن توسط شرکت SCRAP با یک اتاق برای یک گروه ۶ نفره افتتاح شد. اتاق فرار یک بازی مبتنی بر ماجراجویی در زندگی واقعی است که در آن گروهی از بازیکنان، یک ماجرای طراحی شده توسط صاحبان اتاق فرار را دنبال میکنند. اتاق فرار یک مخمصه و بازی ماجراجویی فیزیکی است، که در آن بازیکنان با استفاده از سرنخها، نکات و استراتژیها برای حل مسائل و دستیابی به اهداف خود، یک سری از پازلها و معماها را حل میکنند. بازیکنان در محدودیت زمانی مشخص برای یافتن پاسخ معماها و سرنخهایی که داخل اتاق پنهان شدهاند، با هم تلاش میکنند. اتاقهای فرار از بازیهای ویدئویی «فرار از اتاق» الهام گرفته شدهاست.
اتاق فرار یک پدیده نسبتاً جدید است که در آن بازیکنان با استفاده از سرنخها، استراتژیها و راهنمایی، مجموعه ای از معماها و چالشها را حل میکنند تا به هدف خود برسند. بازیکنان برای این کار، با محدودیت زمانی مواجه هستند. در این بازی، بازیکنان در قالب یک شخصیت، ایفای نقش میکنند و با سایر بازیکنان تعامل برقرار میکنند. بازیکنان اغلب در دنیایی غوطه ور میشوند که برای اجرای مأموریت خود و فرار از اتاق، باید شخصیتها را به خوبی مجسم کنند اگر چه اتاق فرار یک پدیده سرگرمکننده است. اما از آن به منظور تمرین و تیم سازی برای شرکتها و گروههای حرفه ای دیگر نیز استفاده میشود. دلیل اصلی آن، تقویت ارتباط و اعتماد و همکاری است.